Az iskola jelenlegi működését és jövőbeni fejlesztési lehetőségeit számos külső törvényi előírás, belső helyi szabályozás (Pedagógiai Program, SZMSZ, Házirend, Helyi tantervek, stb.), adottság, társadalmi elvárások, stb. befolyásolják. A köznevelési intézmény vezetőjének óriási a felelőssége, hiszen feladata az intézmény hatékony, törvényes és eredményes, gazdaságos működtetése.
Ehhez pedig szükséges átgondolni, hogy milyen értékek kiemelésével és hogyan kívánja működtetni intézményét az iskola igazgatója. Mindezek az értékek egybefonódva irányvonalat adnak, melyek mentén jó esetben a vezetővel együtt halad a diákság, és a nevelőtestület.
Egykori vezetőként tudom, hogy nagyon fontos folyamatosan tudatosítani a kijelölt és megfogalmazott közös célokat, utána pedig azt, hogy ezek megvalósításában éppen hol tartunk, milyen feladat következik majd. Feladatomnak tekintem az intézmény életének szervezését, döntések hozását, ellenőrzést, értékelést. Mindezt kiterjesztve a szakmai és adminisztratív munkára is. Fontosnak tartom az eddig elért eredmények megtartását, ha lehet fokozását.
Olyan gyermekközpontú általános iskolában szeretném jövőben feladataimat ellátni, ahol a szülő, a pedagógus és a gyermek egymást segítő, partneri kapcsolata érvényesül. Az általános oktatás- nevelés feladatait ellátó intézménynek, olyan műveltségi anyagot kell tovább adni, amely képessé teszi tanulóit az önművelésre is és ösztönzően hat a tanulók tanuláshoz való viszonyulására. Az ebben való iránymutatás a feladatunk. Céljaink elérése érdekében nagyon fontos pedagógusainknak folyamatosan fejleszteni önmagukat, módszertani kultúrájukat. Ebbe beletartozik egymás jó gyakorlatainak megismerése, az egymástól való tanulás lehetőségének kiaknázása, melynek alapja a kollégák közötti bizalom megléte.
Alapvető feltétel ez a pedagógiai hatékonyság és hitelesség tekintetében, mivel nevelni az tud, aki önmaga is fejlődő, nyitott ember, aki képes a folyamatos megújulásra, innovációra.
Ehhez igyekeztem az elmúlt években olyan szakmai továbbképzéseket szervezni kollégáimnak, mely a pedagógusok szakmai, módszertani fejlődését szolgálta. Ezek finanszírozását pályázati forrásokból sikerült megoldanom. Ezt az elkövetkezőkben is fontosnak tartom!
A Pedagógus előmeneteli rendszer bevezetésével a pedagógusok minősítése kiemelt hangsúlyt kap minden tanévben. Intézmény vezetőként nagy hangsúlyt kell helyezni arra, hogyan készítünk fel, hogyan segítünk kollégáinknak a minősítés sikeres teljesítésében. Ezt szakértőként külön és kiemelten fontosnak ítélem, hiszen megtapasztaltam, hogy mennyit jelent a minősülő kollégának a támogató háttér.
Kiemelt feladatként kell kezelni a folyamatos óralátogatásokat, a tanórák szakszerű, segítő értékelését. Ennek feltétele az intézmény Belső Értékelési Csoportjának jó és hatékony működtetése, feladatainak pontos megismertetése, elismertetése a pedagógusokkal az intézményi elvárásoknak megfelelően.
Folyamatosan követnem, segítenem kell a pályázatokat illetve a fejlesztési lehetőségeket, azért, hogy az eddig megfogalmazottakat hatékonyabb feltételrendszerrel valósíthassuk meg. Eddigi vezetői munkámban is az volt a célom, hogy ne csak a vezetőt lássák bennem a kollégák, hanem azt, aki igyekszik megteremteni a szükséges feltételeket, aki a szervezésből is kiveszi a részét, akire számítani lehet. Ez továbbra is célom!
Vezetőként az iskolát, mint szervezetet kell átlátni, irányítani illetve ennek fejlődését kell szem előtt tartani úgy, hogy közben nem szabad elfelejtkezni a nevelőtestületet alkotó pedagógusokról, iskolai dolgozóról, akikre egyéni figyelmet is kell szentelni. Munkakörülményeinket nyugalom, állandóság, és napi szinten kiszámíthatóság kell, hogy jellemezze. Ezeket a szempontokat egységbe fogva kívánom megerősíteni, jobbá tenni intézményünk mindennapi életét. Vezetési stílusom alapja a következetesség és a demokrácia, a problémák megoldásában a pozitív hozzáállás és a szeretet.
Én egy olyan iskolát álmodtam meg, amely:
- Önálló, egyedi arculattal, korszerű jövőképpel rendelkezik.
- Olyat, ahol szívesen dolgoznak együtt a pedagógusok, mert munkájuk fontos és megbecsült.
- Olyat, ahol a tanulók tudják és érzik, hogy nem csak látják, ismerik eltérő adottságaikat, megfelelő támogatást is kapnak egyéni fejlődésükhöz.
- Olyat, ahol a szülők együttműködésére támaszkodva folyik az iskolai nevelő-oktató munka céljainak megvalósítása.
- Olyat, ahol a szülő együttműködő partner, aki elismeri a pedagógus szakértelmét.
- Amelynek, mind belső, mind külső kapcsolatrendszere jól, hatékonyan, elismerten működik.
- Ahol közös cél és közös feladat szakmaiságunk további erősítése.
- Amely alkalmazkodni képes a környezeti, társadalmi, fenntartói elvárásokhoz.
Megválasztásom esetén intézményvezetőként alapnak tekintem:
- A világos célok kitűzését.
- A kollégák egyéni teljesítőképességének megfelelő feladatok adását, az optimális terhelés szem előtt tartása mellett.
- Tudják, érezzék, az iskola minden szereplője számíthat rám! (kolléga, tanuló, szülő egyaránt).
- Munkámmal, hozzáállásommal példát mutassak kollégáimnak, nem csupán folyamatosan elvárásokat sugározzak.
- A velem szembeni elvárásoknak megfeleljek.
- Ösztönzőleg hassak kollégáimra.
- Tudom, hogy amilyen a vezető, olyan a szervezet, ennek megfelelően szeretnék cselekedni!
- A jó, demokratikus légkör megteremtését, fenntartását, stabil tantestület megtartásával.
- Innovatív, hiteles vezetői hozzáállást.
- Az információáramlás fejlesztését az intézményen belül és kívül.
- Csapatban gondolkodást, tervezést és cselekvést.
Vezetői munkámban a törvényességet és a pedagógiai célokat szem előtt tartó szakszerű, ésszerű, gazdaságos, élhető működést szeretnék biztosítani. Úgy vélem a siker kulcsát a jó és eredményes iskolához a képzett, innovatív, demokratikus vezető mellett a „jó csapat” adja, együttműködésével, nyitottságával, közösen gondolkodásával, tenni akarásával, problémák esetén a megoldás közös megkeresésével. Hiszen ezek együttese egy jól működő iskolában a siker záloga.
Tudom, a közös cél, az együtt elért sikerek, törekvések segítik a munkahelyi kapcsolatok megerősödését. A vezetői megbízatással járó széles körű felelősséget határozottan, kitartással, az egyedi igényeknek és helyzeteknek megfelelő nyitottsággal kívánom ellátni.
Gyermekközpontú, a jelen kor igényeit és érdekeit megtestesítő munkát szeretnék végezni.
1.1. Legfontosabb vezetői törekvéseim, céljaim
- Az iskola biztonságos működésének biztosítása.
- Biztonságot, nyugalmat adó nevelőtestületi légkör.
- Hitelesség az intézmény és a nevelőtestület megítélését illetően.
- Felkészültség, hozzáértés, szakmai munkakultúra fejlesztése, biztosítása a pedagógusok számára.
- Ellenőrzés és az ezen alapuló értékelés, mely a vezetői munka fontos részét képzi.
- Csapatépítés, közösségépítő programok szervezése.
- Szervezeti és munkakultúra fejlesztése.
Meglévő hagyományok megőrzése, szükség esetén továbbfejlesztése, gazdagítása. Egyéni felelősségvállalás. A munkaköri leírások felülvizsgálatát, újragondolását, aktualizálását a hatékony működés érdekében szükséges feladatnak tartom.
- Új hagyományok iránti nyitottság.
- Az Együtt a Fekete István Általános Iskoláért Alapítvány sikeres működésének támogatása.
Rövid- és hosszú távú terveinket a külső és belső szükségletek, lehetőségek alapján kell meghatározni, figyelembe véve a tanulók és a pedagógusok terhelhetőségét, utóbbiak esetében a közös és egyenlő teherviselés fontosságát.
Ellenőrzés, értékelés
Fontosnak tartom az intézményvezetés segítő szándékú ellenőrzését, egyben számítok a tanfelügyelet és a pedagógus minősítési szakértők építő együttműködésére, az értékelésben, a feladatok meghatározásában. Célom a pedagógus életpálya modell megvalósulásának segítése.
A munkaközösségeknek nagyobb szerepet szánok a nevelő-oktató munka ellenőrzésében. A munkaközösségek vezetői legyenek kezdeményezői, motorjai az iskola belső életének. A döntések előkészítésénél nagyobb teret szeretnék biztosítani a kollégáknak a közös gondolkodásra, majd a feladatok végrehajtásában az önálló, aktív részvételre. Az éves munka tervezésének folyamatát a kialakult gyakorlatnak megfelelően az értékelésre, elemzésre épülő feladatok meghatározását a tanév végén végezzük el.
A minőségi munka érdekében célom, hogy:
- Biztonságos, barátságos, folyamatosan bővülő felszereltséggel rendelkező intézményként működjünk.
- Az iskolavezetése és pedagógusai legyenek a minőség iránt elkötelezettek.
- Jellemezze iskolai munkánk egészét partnerközpontú szemlélet.
- Készüljenek elégedettségi mérések, mely alapján megismerhetjük, az iskolahasználók véleményét.
- Az intézmény stratégiai és éves tervezése az iskolai közösség által elfogadott legyen, pontos és áttekinthető.
- A vezetői ellenőrzés és értékelés konkrétumokra épüljön, tervszerűség jellemezze.
- A tanulói mérés, értékelés a gyermek és a szülő számára is jól előkészített legyen, szolgálja nevelő-oktató munka minőségi fejlődését.
- Az intézmény belső információs rendszere hatékony legyen.
- Kiemelten fontosnak tartom olyan programok szervezését, amelyek a testület összetartozásának érzését erősítik, mint például közös kirándulások, közös karácsonyi „vacsora” stb.
1.2. Rövidtávon megoldandó feladatok
- Az intézményi dokumentumok áttekintése, esetleges frissítése a hatékony nevelés- oktatás megvalósításának növelése érdekében.
A jogszabályi változások következtében ezeket átvizsgálása, frissítése folyamatosan időről-időre szükséges. Nagyon fontos létre hozni az iskolai szabályzatok egységes logikai és formai rendszerét.
- Feladatok, hatáskörök egyértelmű leosztása, közös egyeztetések után.
- A munkaközösségek munkájának segítése, szükség esetén hatékonyabbá tétele
- Az alsó és felső tagozat átmenetének újbóli szakmai átgondolása, kidolgozása. együttműködésének kibővítése.
- A vezetőségi értekezletek rendszeresítése, szakmai munka összehangolása, ezáltal az információáramlás hatékonyabbá tétele.
- Tudom a hozzáadott pedagógiai értéknek (szakmai munkánknak, alkalmazott módszereinknek, tantermi felszereltségünknek) kiemelkedő szerepe és óriási hatása van tanulóink teljesítményére. Ennek erősítését, fejlesztését intézményi szinten is szeretném megvalósítani!
- Menedzser típusú vezetői szemlélet. Tehát pályázati lehetőségek feltérképezése, kiaknázása kiemelt célom az elkövetkezőkben is, hiszen az intézményvezetőnek törekednie kell arra, hogy ápolja a kapcsolatokat, és éljen a pályázati lehetőségekkel.
- A Szülői Szervezettel a továbbiakban is hatékony, nyitott, befogadó munka.
- 4. osztálytól kezdve tanulás módszertani fogalakozások bevezetése.
1.3. Középtávon megoldandó feladatok
- A vezetőtársakkal nyílt, emberileg és szakmailag megalapozott, a másikat tiszteletben tartó kapcsolat kialakítása.
- Fejlesztői tevékenységek eszközrendszerének bővítése.
- A fejlesztő- és gyógypedagógus kollégák szakmai munkájának magasabb szinten történő beépítése a hétköznapi iskolai munkába, támogató pedagógusi hozzáállással.
- Helyben megoldható pedagógus módszertani továbbképzések megszervezése. Oktatási-nevelési módszereink megújulására kell törekednünk!
1.4. Távlati céljaim
- Egységes, rugalmas, céltudatos, fejlesztésre épülő intézményirányítás.
- Vezetőtársaimmal együttműködve, olyan tantestületi légkör kialakítása, melyben minden pedagógus felelősségteljes munkát végezhet, ahol jól érezheti magát.
- Fontosnak tartom a konkrét, egyénre szabott feladatmegosztást, a megbeszéltek betartását, betartatását.
- A nevelés terén egységes és következetes eljárások.
- Eszközrendszerünk bővítése.
- Módszertani megújulás. (Személyes példamutatással segítenünk kell tanulóinkat a megfelelő magatartási normák elsajátításában, erkölcsi értékek kialakításában.)
- Stabilitás.
- Szülőknek és diákoknak szóló előadások megszervezése a tanév programjába beillesztve. (Pályaválasztás, kamaszkor, megelőzés, pszichológia előadások felmerülő iskolai igények mentén)
- Meglévő partnerkapcsolatok ápolása.
Ezek megvalósításához munkatársaimtól is elvárom, hogy rendelkezzenek felelősségvállalással, kötelességtudattal és a csapatban dolgozás képességével, az intézmény, az iskola dolgozói iránti elkötelezettséggel, lojalitással, mindezt egymás tiszteletben tartásával!
Azt gondolom egy olyan iskolában, ahol szilárd, egységes és következetes az értékrend, ahol mindezt a pedagógusok személyes példamutatással közvetítik a tanulók felé, ott a diákok többsége is pontosan tudja, a házirend adta határokat. Ezt a magatartásformát a gyerekek is követik.
1.5. Várható eredmények
• A Kőbányai Fekete István Általános Iskola népszerűségének, versenyképességének erősödése.
• Az intézmény szervezeti és munkakultúrájának fejlődése.
• Tanulóink személyiségének, alapkészségeinek, tanulási képességeinek mérési eredményeinek fejlődése. Hiszem, hogy a jó légkörben, támogatottságban végzett munka tanítványaink teljesítményében is minőségi javulást eredményez.
• Pedagógiai, szakmai innovációk.
• Változatos munkaformák beépülése az iskola életébe.
• Csapatszellem, team munka.
• Hatékony információ áramlás.
• Tárgyi feltételek további javulása.